Interview met Marc de uitvinder van Groentefriet.

door Groentefriet
op 02 oktober 2012

Afgelopen mei werd de Groentefriet voor het eerst in de schappen van de PLUS gevonden. De maker van Groentefriet, Marc van Hulst, vroegen we om zijn verhaal te vertellen over Groentefriet. Hoe is hij op het idee gekomen om deze friet zo te maken.

Waarom heb je Groentefriet bedacht?

Mijn zoon was 4 jaar oud en ik merkte dat hij veel moeite had met het eten van groenten, maar nooit met patat frites. Een herkenbaar probleem voor veel ouders. Het is ook bekend dat je kinderen tot wel 7-10 keer verschillende groenten moet aanbieden en laten proeven voordat ze het echt accepteren. Ondertussen eten ze eigenlijk te weinig groenten.

Omdat je als verantwoorde ouder toch wil dat ze genoeg groenten eten, zet je ongemerkt toch een behoorlijke druk op een kind. “Eet dan in ieder geval de groenten op!” . Het effect is dat ze er juist een aversie tegen krijgen. Dit geeft een boel stress aan tafel. Hoe kon ik groenten zo verpakken dat het wel leuk gevonden en makkelijk gegeten zou worden? Dit vond ik als voedingstechnoloog een hele uitdaging.

Zo is Groentefriet geboren. Niet als vervanging van de individuele groenten, maar als vervanging van de snelle koolhydraten als patat frites, aardappelen, rijst of pasta? Op deze wijze komen er extra groenten op het bord, zonder dat ze het in de gaten hebben. Daarmee neemt de druk om perse die individuele groenten op te eten af (want ze eten toch al Groentefriet) en zo ook de stress aan tafel. Groenten eten wordt weer LEUK! Niet alleen voor de kinderen, maar ook voor de ouders!

Als je je vervolgens gaat verdiepen of andere ouders ook problemen hebben met hun kinderen en de algemene gezondheidsstatistieken gaat bekijken, dan schrik je je dood! Bijna alle ouders kennen dit probleem, maar ook uit de Nationale Voedselconsumptie peiling blijkt dat maar 1-2 % van onze kinderen de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van 150 gram groenten eten. Bij ons, als ouders, is het overigens niet veel beter want daar is dit % maar maximaal 14% (200 gram groenten per dag). Overigens worden aardappelen niet ingedeeld bij de groenten, in tegenstelling tot wat veel mensen denken. Een van de dingen die samenhangt met deze lage groenteconsumptie is het schrikbarend lage % voedingsvezels dat we binnen krijgen (ook aardappelen bevatten heel weinig vezels). Ook dit % is maar 5-10% van wat het zou moeten zijn. Daarnaast zijn de, hiermee samenhangende, welvaarsziekten enorm aan het toenemen: obesitas, suikerziekte, hart & vaatziekten, maag & darmziekten en kanker worden meer en meer toegeschreven aan het slechte eetpatroon dat we de afgelopen decennia hebben ontwikkeld.

Dit zet je wel tot nadenken en het is natuurlijk fantastisch om hier op een positieve en lekkere manier een gezonde bijdrage aan te leven. En ja wat gaat de wereld een stukje gezonder worden als er bij de fast-food restaurants ook Groentefriet geserveerd gaat worden.

Niet voor niets is mijn missie: Verbeter de wereld met lekker en gezond eten!  

Wat voor groente zit er in Groentefriet?

In Groentefriet zitten witte bonen, wortel en maïs, in deze volgorde van belangrijkheid. Groente is een eetbaar plantendeel. Witte bonen vallen in de schijf van vijf onder de koolhydraatrijke producten, zoals brood en aardappelen, maar in Engeland en Amerika vallen ze onder de eiwitrijke producten als vlees, vis, ei en gevogelte. Bonen worden vaak als een plantaardige vleesvervanger gezien. Dit komt omdat ze een heel hoog gehalte aan belangrijke eiwitten bevatten. Daarnaast bevatten witte bonen een heel hoog gehalte aan oplosbare en onoplosbare voedingsvezels, mineralen (Kalium, Calcium, Fosfor, IJzer, Magnesium, Koper en Zink) en vitaminen (met name Vit B1,B6 en Foliumzuur (vit B11). Bonen zouden in mijn ogen een veel belangrijkere plaats in ons voedsel moeten innemen. Ze bevatten een hoeveelheid koolhydraten, maar door de samenstelling met het hoge vezel en eiwitgehalte worden deze op een goede langzame manier in het lichaam opgenomen. Het zijn zogenaamde langzame koolhydraten met een lage Glycemische index. Wortel valt bij de groenten onder de wortel en knolgewassen. Wortel is een belangrijke leverancier van vezels, vitaminen (vit A, C, B1, B6) en mineralen (Kalium, Fosfor en IJzer) en heeft daarnaast een lage calorische waarde. Maïs is eigenlijk een grassoort en behoort in het ene land tot de groente en, zoals in onze Nederlandse schijf van vijf, tot de granen. Maïs is een belangrijke leverancier van vezels, vitamine (B1,B2, B6), mineralen (Kalium, Fosfor, IJzer) en bevat een hoeveelheid koolhydraten die in combinatie met grote hoeveelheid vezels en eiwitten in Groentefriet langzaam in het lichaam worden opgenomen (langzame koolhydraten).

Waarom is friet met meerdere groentes gezonder?

Eigenlijk combineren we in Groentefriet drie prachtige grondstoffen die de natuur ons schenkt in een combinatie zodat we het met recht een Superfood zouden kunnen noemen. Een hoog vezelgehalte (Vezelrijk), een hoog eiwitgehalte (Bron van eiwitten), een gemiddelde hoeveelheid langzame koolhydraten (lage Glycemische index van ca.38) en een hoog gehalte aan vitaminen en mineralen (Rijk aan vit A, B1, B2 en bron van Vit B11, Kalium en Koper). Niet voor niets mag Groentefriet het “ Gezondere Keuze” logo voeren. 

Hoe kan ik Groentefriet het beste klaar maken?

Groentefriet is klaar voor consumptie als het lekker krokant is. Als ze nog zacht zijn, zijn ze nog niet klaar. Onderstaande bereidingstijden zijn een richtlijn:

Friteuse: Bak de bevroren Groentefriet gedurende 3-4 minuten op 180 °C totdat ze lekker goudbruin en krokant zijn. In een professionele frituur kan het bakproces een minuutje korter zijn

Oven: Verwarm uw oven voor op 220 °C, leg een bakpapier op uw (open) rooster en verdeel de bevroren Groentefriet gelijkmatig, niet op of tegen elkaar leggen. Plaats het rooster in het midden van de oven en bak gedurende 14 minuten (hete lucht) tot ca.25 minuten ("ouderwetse" oven), totdat de Groentefriet krokant is (afhankelijk van het type oven). Omdraaien na ca. 8-15 minuten.

Airfryer: Verwarm de Airfryer voor op 200 °C. Doe maximaal 20 bevroren Groentefrietjes in het mandje en bak deze gedurende ca. 11 minuten. Na ca. 8 minuten even omschudden.

Persoonlijk vind ik Groentefriet het lekkerst als het klaargemaakt is via de Airfryer van Philips (zie http://www.philips.nl/e/airfryer/home.html). Dit geeft ook het minste olie/vet in je product.  Het nadeel is dat je ca. 2-3 porties per keer kunt klaarmaken, maar Philips werkt aan een grotere Airfryer de XL, die dit jaar nog op de markt komt! Er staat een instructievideo bij de “bereidingswijze” onder het kopje “Groentefriet”. Mocht je geen Airfryer hebben dan kun je het ook zonder olie klaarmaken in de Oven. Zorg er wel voor dat de Groentefriet lekker krokant is. Mocht hij nog zacht zijn, dan moet je hem langer in de oven laten.

De echte Frituurliefhebbers kunnen Groentefriet natuurlijk ook in de frituur klaarmaken. Het liefst in vloeibaar frituurvet. Je hebt dan wel iets meer olie/vet in je Groentefriet. 

Up